Să ne
potrivim ca nişte copii ascultători “Ca nişte copii ai
ascultării, nu vă potriviţi poftelor pe care le aveaţi altădată, când eraţi în
neştiinţă. Ci, după cum Cel care v-a chemat este sfânt, fiţi şi voi sfinţi în
toată purtarea voastră.” 1 Petru 1:14, 15. Apostolul nu se adresează
lumii, ci acelora care au devenit copii ai lui Dumnezeu — acelora care au trecut
de la poziţia condamnării odată cu lumea şi au fost îndreptăţiţi prin credinţă
în sângele preţios, care au fost acceptaţi de marele Avocat Isus şi au fost
concepuţi de Spiritul sfânt. Dar nu este suficient că am devenit copii ai lui
Dumnezeu; căci aceşti copii nou-concepuţi abia porniţi pe Calea Îngustă, sunt
într-o stare imperfectă, nedezvoltată. Ei au această stare de copii pentru că
s-au predat în mâinile lui Dumnezeu şi doresc să-I facă voia, iubind dreptatea
şi urând nelegiuirea. În baza acestei poziţii
pe care am luat-o — de a ne înrola sub steagul lui Isus, de a lupta împotriva
păcatului, a eului şi a lui Satan — Dumnezeu intenţionează să dovedească cât am
fost de serioşi în momentul când am îmbrăţişat cauza Sa. El doreşte să ajungem
la acea dezvoltare a caracterului care ne va face potriviţi să fim asociaţi cu
Isus în marea Sa Împărăţie care va binecuvânta lumea.
Dacă suntem copii
ascultători, totul va merge bine. Vom avea încercările cuvenite, cizelările şi
şlefuirile cuvenite, tot ce ne va face “vrednici să avem parte de moştenirea
sfinţilor în lumină”. Dar dacă nu ne dovedim ascultători, aceasta ne va
împiedica să intrăm vreodată în Compania Aleasă, deşi am putea avea un loc în
acea companie de copii care trebuie pedepsiţi aspru şi în final aduşi la
ascultarea potrivită. Prin aceasta nu vrem să
spunem că vreunul din copiii lui Dumnezeu este scutit de disciplinare; căci ni
se spune că fiecare fiu primeşte disciplinare (Evrei 12:6-11). Acele
disciplinări care au venit peste Domnul nostru nu au fost meritate, ci au fost
experienţe prin care }i-a dovedit loialitatea amănunţită şi vrednicia de
înălţare. }i astfel disciplinările care vin peste urmaşii Săi sunt pentru a-i
pregăti pentru serviciul viitor şi pentru a-şi demonstra vrednicia de a fi
socotiţi membri ai Corpului Său. Disciplinările care sunt
de natura pedepselor pentru păcat ar trebui să producă într-un timp rezonabil o
stare complet loială a inimii, sau altfel cel disciplinat îşi va pierde locul în
Corp. Dacă se va dovedi în cele din urmă neascultător, va fi socotit nevrednic
de orice favoare a lui Dumnezeu şi va muri în Moartea a Doua. Îndemnul textului
nostru este, ca atare, pentru cea mai mare realizare şi pentru loialitate
supremă faţă de Tatăl. Cum să ne potrivim
mintea Este în desfăşurare o
potrivire a minţii noastre. Nu este o potrivire a voinţei
noastre. Voinţa este predată la început. Dar voinţa are de-a face
cu reglarea atât a minţii cât şi a corpului — voinţa are
de-a face cu această modelare. Noi vrem ca mintea noastră să fie educată
în privinţa ascultării, pentru a putea fi deprinşi cum se cuvine prin toate
încercările pe care Dumnezeu le-a intenţionat pentru noi.
Ca Noi Creaturi, noi ar
trebui să învăţăm să gândim cum doreşte Dumnezeu să gândim, să dezvoltăm
obiceiuri ale gândirii care zidesc Noua Creatură. Ar trebui să mâncăm şi să bem
conform voinţei Sale, şi îmbrăcămintea noastră ar trebui reglată după voinţa Sa.
Trebuie să căutăm îndrumarea Sa în toate lucrurile din viaţa noastră — din cauza
slăbiciunilor cărnii, a sugestiilor Adversarului şi a mediului în care trăim.
Domnul a făcut pregătiri şi ne-a dat instrucţiuni clare în Scripturi, prin care
ne putem reglementa viaţa în armonie cu Cuvântul Său; şi noi trebuie să căutăm
tot mai mult să cunoaştem voia lui Dumnezeu şi să profităm de providenţele Lui
în viaţa noastră, şi să aplicăm cunoştinţa câştigată aşa încât, fie că mâncăm,
fie că bem, fie că dormim, fie că lucrăm, toate să le facem spre gloria lui
Dumnezeu. Noi primim organismul de
carne prin moştenire. Aceste corpuri ale noastre au diferite slăbiciuni şi
nepotriviri — unele într-o direcţie, altele în alta. Dar toate sunt, mai mult
sau mai puţin, denaturări ale idealului pe care l-a dat Dumnezeu la început.
Secolele de păcat şi-au lăsat amprenta asupra noastră, asupra minţilor şi
corpurilor noastre; şi această amprentă se vede în teoriile care ne-au intrat în
minte. Aceste erori au avut control asupra noastră în
trecut. Înainte de a vedea calea
Domnului, am gândit că era bine să urmăm plăcerile şi scopurile pământeşti şi să
punem întâi eul. În mod natural am spus: Acesta este cursul potrivit pe
care să-l urmăm. Vedem că cei proeminenţi şi mari urmează acest curs, căutând
mai întâi afacerile vieţii actuale — lauda oamenilor, ce frumos se pot îmbrăca
şi pot locui, ce frumoasă trăsură sau automobil pot avea. Ei caută — şi sunt
capabili în mare măsură să-şi asigure — satisfacerea gustului pentru lucruri
pământeşti, fie că este pentru satisfacerea minţii, cum ar fi diferite genuri de
literatură, fie pentru corp, cum ar fi diferite feluri de mâncare sau băutură
etc. Dar când devenim copii ai
lui Dumnezeu întrebăm: Care este voinţa lui Dumnezeu în ceea ce priveşte ce vom
mânca, ce vom bea, ce vom purta, în privinţa folosirii tutunului, a modelului de
haine etc.? Nu trebuie să decidem acum dacă vom merge la teatru, vom juca
cărţi sau vom dansa. Toate aceste chestiuni trebuiau decise înainte de a ne
consacra. Acum, în armonie cu Legământul în care am intrat cu Cristos, trebuie
să ştim în mod strict voia Tatălui. Învăţând să vedem lucrurile din
punctul de vedere al lui Dumnezeu, ne schimbăm ideile în privinţa a ce vom
mânca, ce vom bea etc. }i această schimbare care continuă în minţile noastre
este “potrivirea”. Potrivirea este un
proces treptat Deşi unele lucruri le
descoperim foarte repede, nu le învăţăm pe toate imediat. Unele lucruri sunt mai
puţin evidente în mintea noastră decât altele şi reprezintă nuanţe mai fine a
ceea ce este potrivit pentru Noua Creatură. Treptat ajungem să observăm aceste
lucruri tot mai mult şi întrebăm: Ce lucruri vom continua să alegem? Cunoaşterea
voinţei lui Dumnezeu este o chestiune de educaţie. Ajungem să vedem că
un lucru este drept şi altul este greşit. (Lumea are un anume stil
pentru îmbrăcămintea de seară şi un anume stil pentru îmbrăcămintea de
dimineaţă.) Când devenim creştini avem standarde noi, şi trebuie ceva timp
pentru a adapta totul într-un mod armonios în legătură cu
acestea. Pe linia acestui gând
apostolul spune: “Fiţi transformaţi prin înnoirea minţii voastre”
— nu prin înnoirea voinţei noi. Deja posedăm voinţa nouă. Dar
vedem că trupul este reglat de minte. De aceea voinţa nouă spune:
Trebuie să încep cu mintea. Trebuie să-mi fac mintea să vadă
lucrurile corect, conform voinţei lui Dumnezeu. Voi folosi Biblia şi toate
indicaţiile providenţiale care îmi vor da o cunoştinţă a gândirii lui Dumnezeu
şi voi începe să-mi conformez mintea după aceasta. Astfel minţile noastre se
potrivesc treptat — se transformă în mintea Domnului. Pe măsură ce ajungem să
vedem tot mai mult care este voia lui Dumnezeu, minţile noastre decid să
facă voia Lui. Raţiunea noastră joacă un rol
important. Dumnezeu vrea să apeleze
la raţiunea noastră, pentru că aşa ne dezvoltăm mai bine decât în oricare alt
mod. Suntem cu toţii în }coala lui Cristos — sub tutela Domnului nostru. În
această }coală învăţăm să facem voia Sa. Avem învăţăturile Domnului nostru Isus
şi scrierile apostolilor; şi Domnul nostru a declarat că orice vor lega
apostolii pe Pământ va fi considerat legat în cer; şi orice va fi dezlegat pe
Pământ va fi considerat aşa în cer. Educaţia noastră progresează până când, la
sfârşitul acestei vieţi, cei care vor fi învăţat bine lecţiile din această
}coală vor fi cei care au fost copii ascultători. Aceştia vor fi fost
transformaţi prin înnoirea minţii lor, pentru a putea dovedi care este acea
voinţă bună, plăcută şi desăvârşită a lui Dumnezeu. Romani
12:2. Standardul nostru —
dreptatea lui Iehova Voinţa nouă este de fapt o voinţă de a fi
asemenea Tatălui nostru din ceruri. Apostolul Petru îndeamnă: “Ci, după cum Cel
care v-a chemat este sfânt, fiţi şi voi sfinţi”. Sfinţenia este standardul
perfecţiunii. Voinţa noastră trebuie să fie sfântă la început când facem
Legământ cu Dumnezeu. Pentru El nu este acceptabil mai puţin decât o voinţă
sfântă. Dacă noi am fi avut o voinţă nesfântă, o voinţă nesupusă lui Dumnezeu,
nu am fi fost acceptaţi. Astfel dacă voinţa noastră este sfântă, în
măsura în care suntem capabili vom face voia
Lui. După cum Cel care ne-a
chemat este sfânt, la fel şi noi, în ceea ce priveşte voinţa noastră, vom fi
sfinţi. }i aşa ne vom dirija mintea încât să fim sfinţi în viaţă pe cât este
posibil. Vom aplica principiile sfinţeniei lui Dumnezeu în fiecare afacere a
vieţii. Vom respecta Regula de Aur, aceea de a face altora ceea ce ne-ar place
să ne facă ei nouă. Oricine neglijează să aplice aceste principii ale sfinţeniei
în viaţa sa nu creşte în noua viaţă, nu este transformat. Noi trebuie să căutăm
să avem mintea pe deplin în acord cu mintea lui Dumnezeu, şi comportarea noastră
de asemenea să fie pe cât posibil în armonie. Dacă mintea noastră nu
merge pe făgaşul cuvenit, trebuie să căutăm să o aducem pe făgaşul cuvenit. Noi
vrem să dăm ascultare după cea mai înaltă concepţie a noastră despre ceea ce
reprezintă voia Domnului, în măsura în care suntem capabili. Dumnezeu va hotărî
loialitatea voinţei noastre după măsura în care ea este trează să
vegheze asupra minţii şi asupra corpului, asupra limbii şi
a tot ce aparţine de conduita noastră. Apostolul ne îndeamnă să
fim “sfinţi în toată purtarea noastră” (1 Petru 1:15). Cuvântul purtare
are aici sensul lui mai larg. El se referă la relaţiile noastre cu alţii —
toată conduita noastră în legătură cu alţii — modul nostru de viaţă. Trebuie să
fim sfinţi în tot ce ţine de viaţa noastră — în gândurile, cuvintele şi
faptele noastre. Acesta este un standard foarte înalt; şi nu este de mirare că
Domnul a fixat un standard înalt! Noi trebuie să învăţăm care este acest
standard şi să-i ajutăm şi pe alţii să-l cunoască. Acesta este motivul
pentru care ne petrecem câţiva ani de această parte a vălului după ce ne-am
predat inimile lui Isus. Noi spunem că ne-am luat crucea pentru a-L urma
pe Isus, şi Domnul vrea să demonstreze dacă acest lucru este adevărat. El
veghează asupra cursului nostru, şi numărul preorânduit va fi găsit pentru clasa
Miresei. Altora li se va da altă poziţie, nu atât de bună; şi cei care arată că
nu au adevăratul spirit al ascultării vor muri în Moartea a
Doua. R —
5481 / iunie 1914 “}i dacă chemaţi ca Tată
pe Cel care judecă fără părtinire pe fiecare după faptele lui, purtaţi-vă cu
frică în timpul pribegiei voastre; căci ştiţi că nu cu lucruri pieritoare, cu
argint sau cu aur, aţi fost răscumpăraţi din felul deşert de vieţuire pe care
l-aţi moştenit de la părinţii voştri, ci cu sângele scump al lui Hristos, Mielul
fără cusur şi fără pată.” 1 Petru 1:17-19